پاسخ به 10 سوال رایج در مورد چراغ های LED

در هنگام خرید لامپ و چراغ های LED سولات زیادی به در مورد آنها و تفاوتشان با دیگر انواع چراغ ها و لامپ ها به ذهن مشتریان می رسد در زیر 10 مورد از رایج ترین سوالات متداول در مورد چراغ های ال ای دی به همراه پاسخی برای آن ها نوشته شده است.

تفاوت لامپ های ال ای دی با دیگر انواع لامپ ها در چه چیزی است

چراغ های LED آخرین فناوری در دنیای نورپردازی و روشنای می باشند.آنها نسبت به سایر انواع لامپ ها بازدهی انرژی بیشتری دارند.طول عمر آنها بیشتر می باشد . و به شما اجازه می دهند طراحی نورپردازی را به صورت خلاف تری انجام دهید.

پیشینه لامپ های ال ای دی به یک قرن بازمی گردد اما در این زمان آن ها بیشتر به عنوان یک چراغ نشانگر در تجهیزات الکتریکی (مانند چراغ وصل بودن برق در تلویزیون ها) استفاده می شدند . تلاش برای تطبیق ال ای دی ها به عنوان یک فناوری روشنایی مناسب به کسب یک جایزه نویل منجر شد(سه دانشمند ژاپنی ایسامو آکاساکی ، هیروشی آمانو و شوجی ناکامورا برنده نوبل فیزیک در سال2014 ).

پس از دستیابی به این امر تولیدکنندگان توانستند تراشه های LED را بر روی لامپ ها نصب کرده به عنوان جایگزینی مناسب برای چراغ های متداول سوار کردند. در حالی که لامپ های رشته ای با گرم کردن یک تار نور تولید می کنند، نور تولید شده از ال ای دی ها به دلیل حرکت الکترون ها در یک ماده نیمه هادی می باشد. این مزایای زیادی از جمله طول عمر طولانی تر ، بازدهی بیشتر انرژی و قابلیت سازگاری بیشتری رابه همراه دارد.

آیا چراغ های ال ای دی برای روشنایی فضای باز مناسب هستند

انواع مختلفی از چراغ های ال ای دی وجود دارند که مناسب استفاده در فضایباز بیرونی می باشند. این چراغ ها  در شاخه های چراغ زیر درختی ، چراغ دفنی ، چراغ استخری و … شناخته می شوند .مهمترین چیزی که در هنگام خرید چراغ ال ای دی برای استفاده در فضای باز باید به خاطر داشت این است که این چراغ ال ای دی از درجه حفاظتی نفوذ پذیری IP (Ingress Protection) مناسبی برخوردار باشند. این درجه به ما می گوید که چراغ چقدر در برابر نفوذ آب و عوامل جامد محافظت شده است.

چراغ های نورپردازی فضای باز باید حداقل دارای درجه حفاظت 44 (حفاظت شده در برابر تماس آب به بدنه و همچنین وروی عوامل جامد با قطر بیشتر از 1 میلیمتر) یا بالاتر باشند.اگر چراغ ها در موقعیتی قرار بگیرند که در معرض عوامل طبیعی زیادی (باد،باران،رطوبت و آب) قرار بگیرند باید دارای در حفاظت 65 یا بالاتر باشند.

نورپارس تولید و عرضه انواع چراغ های ال ای دی سفارشی برای نورپردازی فضای باز و فضای سبز شهری

 

نور پردازی فضای خارجی

آیا چراغ های هوشمند همان چراغ های ال ای دی هستند

خیر ، به طور خلاصه تمام چراغ های هوشمند از نوع ال ای دی می باشند ولی تمام چراغ های ال ای دی ساخته شده هوشمند نمی باشند.

چراغ های هوشمند به عنوان شاخه ای از چراغ ال ای دی می باشند که اجازه می دهند سیستم روشنایی را به یک شبکه بیسیم مانند وای فای متصل کرد.با این کار می توان به قابلیت های زیادی دسترسی پیدا کرد که از جمله امکان تنظیم نور چراغ ، تغییر رنگ نور آن و یا تغییر درجه حرارت رنگ به وسیله یک گوشی تلفن هوشمند ، می باشد.

چراغ های ال ای دی در صورتی در شبکه های روشنایی هوشمند قابل استفاده هستند که برای به طور خاص برای این هدف ساخته شده باشند.لامپ های هوشمند به صورت مشخص دربازار عرضه می شوند و اشتباه گرفتن آنها با لامپ های ال ای دی به سختی اتفاق می افتد.

 

نورپردازی هوشمند

آیا لامپ های ال ای دی داغ می شوند

لامپ های ال ای دی داغ می شوند ولی گرمای آنها هیچ وقت به اندازه گرمای لامپ های رشته ای سنتی نیست . لامپ های رشته ای با گرم کردن یک رشته نازک فلزی تا دمای بسیار بالا نور تولید می کنند در نتیجه حباب شیشه ای این لامپ ها هم بسیار داغ می شود.

عملکرد لامپ های ال ای دی متفاوت بوده و از گرما برای تولید نور استفاده نمی کنند بنابراین تقریبا می توان گفت که گرم نمی شوند هرچند مثل تمام وسایل الکتریکی کمی گرما تولید می کنند ولی تا جایی که لمس آنها خطرناک نیست. لامپ های ال ای دی غالبا دارای یک هیت سینک هستند که گرما را از اجزای الکترونیکی دور میکند.

لومن چیست

لومن واحدی برای اندازه گیری میزان نور قابل مشاهده است که از یک لامپ و یا سایر منابع نوری منتشر شده است. و راحترین راه برای تعیین میزان درخشندگی یک لامپ می باشد.

درگذشته بهترین شاخصه برای تعیین میزان روشنایی یک لامپ وات یا توان مصرفی بود . و این گونه بیان می شد که هرچه توان بیشتری وارد لامپ شود میزان نورخروجی نیز بیشتر خواهد بود.

با توسعه لامپ های با مصرف انرژی کمتر مثل چراغ های ال ای دی این قائده که میزان توان مصرفی بیشتر یعنی میزان تولید نور بیشتر دیگر معتبر نیست. از انجا که این چراغ ها مقدار زیادی انرژی را از طریق تبدیل به گرما هدر نمی دهند دارای بازدهی بیشتری بوده و برای تولید یک میزان نور مساوی به مصرف انرژی کمتری نیاز دارند. به عنوان مثال یک لامپ 5 وات ال ای دی به اندازه یک لامپ 50 وات رشته ای نور تولید می کند.

لومن در اینجا وارد عمل می شود.از آنجا که لومن یک کمیت خروجی لامپ را اندازه می گیرد نه مثل وات ورودی آن را ،یک روش مطمئن تر برای اندازه گیری میزان روشنایی یک لامپ می باشد و به کمک آن می توان میزان درخشندگی چراغ های مختلف را اندازه گیری کرد.

هرچه شمار لومن بیشتر باشد لامپ درخشان تر است. لامپ های استاندارد روشنایی منازل از لحاظ درخشندگی بسیار متفاوت بوده ولی به طور معمول بین 300 تا 800 لومن می باشند. در دسته دیگر لامپ های دارای کاربرد صنعتی می باشند مانند لامپ های HID یا تخلیه گازی (High-Intensity Discharge) می توانند دارای میزان ده ها یا صد ها هزار لومن باشند.

آیا لامپ های ال ای دی واقعا باعث صرفه جویی در هزینه می شوند

اگر چه قیمت لامپ های ال ای دی نسبت به انواع دیگر لامپ ها مخصوصا بالاتر می باشد اما دو دلیل وجود دارد که آنها را نسبت به انواع دیگر مخصوصا لامپ های رشته ای به صرفه تر می کند.

در مرحله اول راندمان انرژی لامپ های ال ای دی می باشد که برای رسیدن به یک سطح روشنایی برابر با لامپ های رشته ای تا 90 درصد انرژی کمتری مصرف می کنند. که می تواند مبلغ پرداختی بهای انرژی را کاهش داده و در دراز مدت به صرفه جویی در هزینه ها منجر شود.

در مرحله دوم لامپ های ال ای دی نسبت به انواع دیگر لامپ ها دارای عمر فوق العاده بالاتری هستند. به عنوان مثال درجایی که یک لامپ رشته ای ممکن است تا 1000 ساعت کارایی داشته باشد این رقم برای یک لامپ ال ای دی معادل تا 20 هزار ساعت می تواند باشد. یعنی برای پوشش دوره کاری یک لامپ ال ای دی به 20 لامپ رشته ای نیاز است . پس قیمت لامپ های ال ای دی شاید زیاد به نظر نرسد.

 

led

آیا لامپ های ال ای دی می توانند در جای لامپ های معمولی قرار بگیرند

اکثریت لامپ های ال ای دی برای جایگزینی با لامپ های موجود ساخته شده اند به این معنی که آنها را به راحتی می توان به جای لامپ ها معمولی استفاده کرد و بسیاری از آنها با همان سرپیچ های استاندارد لامپ های معمولی تولید می شوند.

آیا چراغ های ال ای دی برای انسان مضر هستند

چراغ های ال ای دی میزان بیشتری نور آبی را نسبت به سایر اشکال چراغ ها از خود ساطع می کنند. برخی می گویند این موضوع می تواند اثرات مضری روی سلامتی انسان داشته باشد.البته مطالعات در این موضوع هنوز به صورت محدود می باشند و این اثرات در صورت وجود هنوز به خوبی شناخته نشده اند.

یک مطالعه منتشر شده توسط کمیسیون اروپا می گوید که برای اینکه نور های ال ای دی بتوانند تاثیر منفی در سلامتی انسان داشته باشند باید میزان قرارگیری در معرض این نورها باید بسیار بیشتر از حاتی باشد که با سیستم های روشنایی در عمل اتفاق می افتد به این معنی که در حالت عادی استفاده های خانگی و تجاری این تاثیر بسیار ناچیز می باشد.
ثابت شده است که نور آبی روی خواب تاثیر می گذارد زیرا باعث اختلال در ترشح هورون ملاتونین که تنظیم کننده خواب می باشد ، می گردد . این امر می تواند موجب احساس خستگی و ایجاد مشکلات بعدی در سلامتی شود.

نمایشگرهای تلفن های هوشمند و چراغ های ال ای دی با نور سفید سرد مقدار زیادی نور آبی از خود ساطع می کنند.و می توانند منجر به ایجاد اختلال در خواب شوند نباید قبل از خواب استفاده شوند . به جای چراغ با نور سفید سرد از نور سفید گرم که مقدار کمتری نور آبی تولید می کند باید استفاده کرد. و اگر از تلفن هوشمند خود قبل خواب استفاده می کنید در صورتی که مجهز به فیلتر نور آبی می باشد حتما آن را روشن کنید.

 

سلامتی

آیا چراغ های ال ای دی با کنترل کننده های شدت نور (سوئیچ دیمر) عمل می کنند

چراغ های ال ای دی با انواع خاصی از سوئیچ دیمر سازگاری دارند دو نوع سوئیچ دیمر در حالت کلی وجود دارد یکی که با لبه بالا رونده پالس فعال می شود و یکی با لبه پایین رونده فعال می شود. بیشتر لامپ های ال ای دی تولید شده با نوع دیمر سوئیچ نوع لبه پایین رونده سازگاری دارند . اما برای اطمینان همیشه مشخصات گفته شده از سوی تولید کننده را بررسی نمایید.

آیا چراغ های ال ای دی سو سو می زنند(پر پر می کنند)

در حالت عملکرد صحیح چراغ های ال ای دی نیاید هیچ گونه سوسو و لرزش نوری قابل روئیت داشته باشند.
اما اگر آن ها با یک سوئیچ دیمر ناسزگار نصب شده باشند ممکن است لرزش نوری ناخواسته ای داشته باشند.اگر این اتفاق رخ بدهد باید سازگاری لامپ با سوئیچ دیمر بررسی شود لازم است که لامپ و یا سوئیچ تعویض شود

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.