منتخب اخبار روشنایی آبان 98

اخبار صنعت روشنایی آبان 98

همکاری ترایدونیک و NMB-Minebea-GmbH برای ساختن راهکار های هوشمند برای شهر هوشمند

در اولین مورد از اخبار صنعت روشنایی باید به همکاری ترایدونیک و مینبیامیتسومی در حوزه روشنایی شهر هوشمند اشاره کرد.

 

شرکت محصولات نورپردازی ترایدونیک و شرکت NMB-Minebea-GmbH که بخشی از گروه صنعتی مینبیامیتسومی (MinebeaMitsumi) است که قطعات و تجهیزات الکترونیکی را تولید می کند ، برای ایجاد یک همکاری راهبردی قرارداد امضا کرده اند. هدف این مشارکت توسعه راه حل های هوشمند روشنایی فضای باز برای شهرهای هوشمند است.

برپایه فناوری روشنایی ترایدونیک و بستر اتصال مهندسی پارادوکس آن (Paradox Engineering’s) این همکاری به منظور ارائه خدمات یکپارچه شهر هوشمند می باشد. برای این منظور سخت افزار و نرم افزار از هر دو شریک با هم یکپارچه خواهند شد تا بتوانند به راحتی به عنوان یک سیستم واحد کار کنند. این سیستم که بر اساس یک استاندارد باز و منطبق با استانداردهای Zhaga/DALI خواهد بود،پایه ای برای پروژه های خود راه انداز و همچنین راه حل های turn-key برای شهر ها خواهد بود.

راهکار

با استفاده از شبکه هوشمند شهری مهندسی پارادوکس یک بستر اتصال انقلابی و اکوسیستم کاربردهای گسترده را ایجاد کرد. این پایه و اساس خدمات ابتکاری برای شهرهای هوشمند را شکل می دهد و به شهر ها کمک می کند تا چالش های اصلی شهری از قبیل روشنایی هوشمند و پارکینگ هوشمند را حل کنند. از طرفی دیگر ترایدونیک راهکارهای امن ، هوشمند و کارآمدی از ماژول های LED ،درایورها ، حسگر ها و وسایل محافظ جریان را برای نورپردازی فضای باز ارائه می دهد. این شرکای فناوری به همراه هم قادر خواهند بود برنامه های شهر هوشمند یکپارچه را به بازار عرضه کنند. این راه حل به طور کامل بر پایه استانداردها خواهد بوده و مطابق با استانداردهای Zhaga/DALI می باشد یعنی کاملا مقیاس پذیر و باز برای خود راه اندازی خواهد بود.

توماس ایلز (Thomas Ölz) معاون مدیریت محصول در ترایدونیک شرح می دهد که شهرهای بیشتر و بیشتری با استفاده از اینترنت اشیاء و داده ها به منظور توسعه خدمات مبتنی بر اینترنت به شهر های هوشمند تبدیل می شوند. لومینیر (Luminaire) زیرساخت های مناسب برای این خدمات را ارئه می دهد : حسگر ها به راحتی می توانند یکپارچه شده و داده های مورد نیاز برای کاربردهای مبتنی بر شبکه را ارسال کنند. با این وجود آنچه که توسعه خدمات شهر هوشمند را در گذشته دشوار می کرد این بود که تمامی اجزای چنین سیستمی نیاز به همسان بودن و برقراری ارتباط با یکدیگر داشتند. با همکاری مینبیامیتسوم و فناوری مهندسی پارادوکس ما ،قادر خواهیم بود راهکارهای شهر هوشمند یکپارچه را در یک استاندارد باز ارائه نماییم .

smart-outdoor-lighting

تحقیقات تاثیر سن بر درک نور سفید را آشکار کرد

 

یکی دیگر از اخبار صنعت روشنایی به اشاره ارتباط بین سن افراد و درک آنها از نور سفیدی که از یک منیع نور منتشر می شود می پردازد

مردم بیشتر و بیشتر در مورد اینکه روشنایی می تواند در آسایش انسان تاثیر بگذارد آگاه می شوند و توجه بیشتری به کیفیت نورپردازی می کنند.برای افزایش کیفیت نور محققان دریافته اند که افراد بسته به سنشان درک متفاوتی از منابع نوری دارند و اهمیت عامل سن در طراحی نورپردازی با ال ای دی سفید مورد توجه قرار می دهند.

در مطالعه ای که در یک مجله نورشناسی منتشر شده است به بررسی تغییر درک اثرات طول موج کوتاه پرداخته است و تاکید کرده که درک نور سفید تحت تاثیر از سن بیننده است.

برای این تحقیق به افراد چند منبع نور سفید ال ای دی با طیف های انتشاری متفاوت نشان داده شد و از آنها خواسته شد که رنگ مشاهده شده را در مقایسه با یک منبع مرجع از نور سفید رتبه بندی کنند. منابع مورد استفاده در آزمایش بخشی از تلاش محققان برای توسعه یک منبع نوری خواب دوستانه تر بود. آنها خروجی مشخص که در آن نور آبی با طول موج کوتاه که ممکن است خواب را تحت تاثیر قرار بدهد را با نور بنفش با طول موج کوتاهتر که رنگ سفید نور را حفظ می کند جایگزین کردند.

تحلیل

تجزیه و تحلیل این یافته ها نشان داد که تغییرات ادراک تا حد زیادی به وسیله سن هدایت می شود.با رویکرد به علوم رنگی جدید محققان توانستند به یک مدل ادراکی که دقیق تلقی می شود برای تغییرات ادراک بین کاربران از انچه که مشاهده می کنند.

اورلین دیوید رهبر این تیم تحقیقاتی شرح می دهد که درک رنگ از این منابع نوری ال ای دی غیر معمول به شدت تحت تاثیر حساسیت بیننده در ناحیه بنفش میباشد که به شدت وابسته به سن می باشد. وی همچنین افزود تحقیق ما نشان می دهد که میزان نور طول موج کوتاه به همراه با سن بیننده می تواند منجر به برداشت های بسیار متفاوتی از نور سفید شود.منابع نور ال ای دی این اثر را تشدید می کنند زیرا خروجی آنها اغلب دارای قله های زیادی از پرتوهای بنفش یا آبی است.

محققان یادآور می شوند که داشتن یک محاسبه استاندارد برای مقادیر رنگ سنجی وابسته به سن ، به تولید کنندگان و سایر ذینفعان کمک می کند تا اثرات وابسته به سن را در طراحی فرستنده های آینده LED بگنجانند.

age

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.