روانشناسی نور سفید

روانشناسی نور سفید

نور سپید نشان گر بی آلایشی است . سپید رنگی است ،که کمتر از هر رنگ نور دیگری تحت تاثیر فیلتراسیون و تغییر فرم قرار گرفته است(مراد بعد روانی است).سپید نماینده صلح ، معنویت ، آزادی و وسعت است.اعمال رنگ سفید بر یک المان می تواند به آن روح آزادی و آزادگی را تزریق نماید.سفید در واقع متشکل از تمام رنگ ها ، یا حداقل رنگ های مکمل است.لذا دارای مفهوم هم رنگی ، اتحاد و پرهیز از تفرقه است.

در حالت کلی نور سپید را به سه دسته تقسیم می کنند:

سفید سرد

– سپید سرد(coolwhite) : که به واقع سپیدی است که دارای طیف نور سرد بیشتری است.البته نباید دمای رنگ نور را با سردی و گرمی نور اشتباه گرفت ، چرا که گرما و سرمای نور تنها نشان دهنده بعد روانی آن است.سپید سرد درخشش بیشتری را القاء می کند. و از دور بیشتر دیده می شود.سپید سرد بیشتر به رنگ نور ستارگان و ماه نزدیک است ، لذا بیشتر از هر رنگی در تولید افکت سقف و کف ستاره مورد استفاده قرار می گیرد.سپید سرد را جوانان بیشتر می پسندند. در چراغ های مه شکن از آن استفاده می کنند و نور لامپ های زنون دارای این طیف رنگ می باشد.

رنگ سفید سرد در مهندسی روشنایی نقش یک سرد کننده روانی و القاء کننده حس سرما را ایفا می کند . در طب سنتی نیز تکید می شود که فردی که دارای مزاج گرم می باشد،بیشتر در معرض این طیف از طیف سپید قرار بگیرد.در فصول گرم نیز استفاده از این نور در روشنایی محیط توصیه می شود.این طیف از نور سپید دارای دمای رنگی بیشتر از 6000 درجه کلوین است.استفاده از این طیف رنگ نور در روشنایی فروشگاه ها باعث این میشود. که اجسام دارای رنگ سرد جلای بیشتری پیدا کنند.

سفیدنور روز

-سپید نور روز(day white) : که بیان کننده رنگ نور سفید متعادل است و دارای مقادیری از نور سبز و آبی است.این طیف از سفید در حوالی دمای رنگ 4500 تا 6000 درجه کلوین واقع شده است.تعادل این رنگ از سفید با مفاهیم آزادی ، یک رنگی و مفاهیم مشابه استفاده از آن را برای روشنایی مکان های عمومی (که از هر قشر جامعه در آن حضور دارند) ، و فروشگاه ها , کتابخانه , اماکن و ادارات و …مناسب می کند.

سفید گرم

-سپید گرم (warm white): که بیان کننده نور سفیدی است که دارای مقادیری از رنگ قرمز و کمی سبز می باشد.نمونه های آن نور ناشی از چراغ های جلوی اکثر اتومبیل ها یا نور یک شمع است.سپید گرم در نورپردازی استفاده بسیار زیادی دارد.این رنگ از نور سپید باعث ایجاد جلوه ای طلاگونه در تقابل با رنگ های سرد می شود.سپید گرم گرمایی متعادل و دلنشین را ایجاد می کند .که به وسیله اکثر مخاطبان قابل پذیرش باشد.سپید گرم در مهندسی روشنایی برای افزایش گرمای روانی مورد استفاده قرار می گیرد.این رنگ از نور برای کسانی که دارای طبع سرد هستندمناسب است. همچنین در زمستان ها  این رنگ توصیه می شود.استفاده از این رنگ در روشنایی باعث ایجاد حس شکوه و قدمت می گردد.دمای رنگ این نور زیر 4500 درجه کلوین است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.